Why Frankfurt needs the Radentscheid

… and everyone will benefit.

Where we stand

… and why 40,000 signatures are only the beginning.

What cyclists are interested in

… and how the traffic turnaround can succeed.

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What is the Radentscheid?

We have started a citizens’ initiative for better cycling infrastructure in Frankfurt. We are not part of a political party or an association. We hope that the cycling referendum will improve the quality of life of all citizens of Frankfurt and make our city even more worth living!

What is our goal?

Our vision is the following: people of all ages and abilities should have the opportunity to cycle in Frankfurt safely, swiftly and without fear. That requires a forward-looking traffic policy, good bike paths and safely designed roads.

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How do we want to achieve this?

We want to bring about a referendum. This means that all citizens of Frankfurt that are entitled to vote can decide whether or not they agree with our demands. It is preceded by a petition: At least 3% of eligible voters (in Frankfurt this equals just over 15,000) have to sign a petition to bring about the referendum. We have surpassed this requirement by gathering 40,000 signatures!

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What happens next?

The electoral office has confirmed that enough valid signatures were submitted. The legal department will now check whether there are any legal reasons that conflict with the petition. Based on this, the magistrate will make a recommendation to the city council. The city council can either accept our demands in their entirety or reject them. In the latter case a referendum will be held. The schedule for these steps is still open.

RadBlog (in German)  & News

Streets as a living space – Future Visions for Frankfurt #02

Straßen und Plätze sind die wichtigsten öffentlichen Räume innerhalb unserer Städte – sie sind die Mittelpunkte städtischen Lebens und Orte für soziales Miteinander.
Ihre Dimensionierung und Gestaltung bestimmen dabei, wie intensiv …

Streets as a living space – Future Visions for Frankfurt # 01

Themenreihe von Beatrix Baltabol und Rebecca Faller Neue Verkehrskonzepte, ein verändertes Mobilitätsverhalten, der Trend zum Fahrradfahren, der „Dieselskandal“ und drohende Fahrverbote machen das Thema „Verkehr und Stadt“ aktueller denn je. Die auftretenden Konflikte...

Car free Sunday in Brussels – soon in Frankfurt??

Mit Brüssel verbinden die meisten wohl Pommes, Schokolade und die europäischen Institutionen. Als ich vor gut vier Jahren in die „europäische Hauptstadt“ zog, war sie auch für mich noch auf diese Klischees reduziert. Inzwischen habe ich viele andere Seiten zu schätzen gelernt…

Statement on the Hessian state election 2018

Our first goal was that simultaneously to the Hessian state election should be voted on the Radentscheid referendum . Unfortunately, this was not realized, as one could see in the polling booth on Sunday. The reason: The legal department of the city of Frankfurt has...

Radentscheid for everybody! Your benefits – even if you don´t ride a bike.

Der Radentscheid Frankfurt setzt sich für besseren Radverkehr ein. Wir wollen, dass man überall in Frankfurt sicher und bequem Rad fahren kann. Davon haben auf jeden Fall die Radfahrenden etwas. Wir glauben aber…

Deficient Cycling Infrastructure, Part 1: Schutz- und Radfahrstreifen

by Leon van Keulen Die Stadt Frankfurt setzt sich für Radfahren ein. Nach eigener Aussage möchte sie innerhalb des Modal Splits einen Fahrradanteil von 25% erreichen. Das hieße, jede vierte Strecke im gesamten Verkehr würde mit dem Rad zurückgelegt werden....

Mahnkorso – Mourning for killed Frankfurt cyclists

On September 30, 2018, the Frankfurt cyclists commemorated the cyclists killed in August. A corso led from the Alte Oper through the city. Ghostbikes were set up at the accident sites. These should remind of the victims. This is accompanied by a warning, because these...

RadBlog-Ortstermin: Car parking as an indispensable sales guarantee?

Das Leben in der Stadt erlebt eine Renaissance. Der begrenzte Raum in einer Stadt wie Frankfurt wird somit zeitgleich wertvoller, seine Nutzung immer mehr zum Gegenstand engagierter Diskussionen. Wie wollen wir künftig im urbanen Raum leben? Wofür wollen wir den Raum...

RadBlog: What is good cycling infrastructure?

Für die meisten Menschen ist Mobilität oder Verkehr kein Selbstzweck. Was die meisten Menschen wollen, ist, schnell und bequem von ihrem Zuhause zur Arbeit, zum Einkaufen und ins Kino zu kommen. Welches Verkehrsmittel sie dafür wählen, hängt davon ab, wie lange man...

After passing 40,000 signatures – what are the next steps?

On 23.8.2018 we symbolically handed over 40,000 signatures and our demands to the Frankfurt Transport Department Klaus Oesterling (SPD). This completes the signature collection for the referendum. The electoral office has already confirmed to us that enough valid...

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